Nie ważne czy pracujemy w małej lub dużej firmie, plan marketingowy danego celu organizacji będzie dla nas niezbędny. Jednak dlaczego tak jest? Czy mając do czynienia z małą działalnością gospodarczą możemy sobie pozwolić na pominięcie czynności jaką jest tworzenie planu? Otóż nie, czytaj dalej by dowiedzieć się co jest tego przyczyną.
Czym jest plan marketingowy?
Należy zacząć od rozbicia terminu plan marketingowy na części pierwsze. Sam plan to pojęcie znane każdemu. Jednak pomimo jego oczywistego znaczenia często zapominamy jak istotnym aspektem działania, szczególnie w przypadku organizacji, jest planowanie. Tutaj jednak gra ono nieznacznie inną rolę. Nadal dyktuje nasze zamiary względem danej akcji firmy, służy jednak również jako reklama dla potencjalnych inwestorów. Wkracza tutaj również drugi człon – marketingowy. Bez względu na skalę zastosowania plan taki pokazuje, że firma nie błądzi w ciemności lub w nią nie strzela. Tym samym inwestorzy zyskują wgląd w działania firmy i mogą zadecydować czy powinni udzielić jej finansowego wsparcia.
Czy plan marketingowy to gwarancja sukcesu?
Odpowiadając krótko – nie. Odpowiadając nieco dłużej – nie istnieje coś takiego jak gwarancja sukcesu, jednak dobrze przygotowany plan marketingowy może być istotnym czynnikiem w jego odniesieniu. Jeśli odnosić się będzie jedynie danej usługi lub produktu oferowanego przez firmę znacząco ułatwi prowadzenie dalszych działań np. reklamy, ale również potwierdzić, że zakładany scenariusz sprzedaży sprawdzi się w rzeczywistości. Jeśli zaś stworzymy plan, który swoim zakresem ma objąć całą firmę przyniesie to szereg innych korzyści. Zaczynając od oczywistości – zdefiniujesz czarno na białym, czym zajmuje się twoja firma, jaki jest powód jej istnienia, komu sprzedaje produkty i usługi etc. Podobnie jak z planem, teoretycznie każdy wie jak istotne są te aspekty, jednak szczególnie w przypadku mniejszych działalności jest to często zaniedbywana kwestia pozostająca w tzw. domyśle.
Plan marketingowy, a mała działalność gospodarcza
Jak już ustaliliśmy bez względu na to czy pracujesz dla dużej korporacji, czy sprzedajesz koszulki w jednoosobowej działalności gospodarczej plan jest niezwykle przydatny. Pozwoli to zweryfikować z rzeczywistością założenia dotyczące firmy lub produktu.Jednak to jedynie początek korzyści. Stworzenie planu marketingowego umożliwia poznanie swojej bazy klientów i jej zdefiniowanie. Znając swojego potencjalnego klienta z łatwością będziesz w stanie dostosować kanał i treść przekazu tak by zgromadzić jak największą grupę potencjalnych konsumentów.