Praca i Biznes

Jaki biznes w małym mieście warto prowadzić?

Jaki biznes w małym mieście warto prowadzić?

Osoby z mniejszych miejscowości często uważają, że ich miejsce zamieszkania nie daje perspektyw na rozwój własnej firmy. Bardzo często te przekonania są błędne. Dlatego chcemy podzielić się kilkoma podpowiedziami na pytanie — jaki biznes w małym mieście, da przyzwoite przychody.

Biuro rachunkowe

Usługi księgowe są potrzebne w każdym mieście — nawet tych najmniejszych. Jeśli chcemy rozpocząć działalność stacjonarną, wtedy warto zastanowić się nad tego typu działalnością. Przeanalizujmy to na pewnym przykładzie — wyobraźmy sobie, że chcemy w mieście o liczbie ludności na poziomie 9 tysięcy mieszkańców założyć biuro rachunkowe — Wojkowice w województwie śląskim mogą być dobrym przykładem. 

Mimo niedużej liczby ludności, działa tam wiele firm, jak również miejscowość ta znajduje się na terenie aglomeracji śląskiej, a więc istnieje szansa na przyciągnięcie klientów z ościennych miast. Zakładając tam firmę księgową, możemy być pewni, że klienci chętnie skorzystają z naszych usług. Oczywiście pod warunkiem, że mamy pojęcie o rachunkowości. 

Sklep spożywczy

Handel to najbardziej oczywisty wybór w przypadku zakładania stacjonarnego biznesu. Może doskonale sprawdzić się nie tylko w małej miejscowości, ale nawet i na wsi. Mówimy tu oczywiście o sklepie z artykułami spożywczymi i tymi określanymi jako pierwszej potrzeby. W końcu każdy człowiek bez wyjątków potrzebuje zaopatrywać się w artykuły pierwszej potrzeby. 

W przypadku tego rodzaju biznesu w małym mieście należy się zastanowić, czy przypadkiem sklep już nie funkcjonuje. Może się okazać, że klienci nie będą skłonni do robienia zakupów w naszym punkcie, bo są przywiązani do już istniejącego sklepu. Warto więc poświęcić trochę czasu na analizę zapotrzebowania w interesujących nas miejscowościach. 

Restauracja lub zajazd

Jeśli planujemy otworzyć biznes w kilkunastotysięcznej miejscowości, lokal gastronomiczny może nie być złym wyjściem. Zwłaszcza jeżeli mówimy o miejscowości o potencjale turystycznym. Wtedy restauracja lub pub może okazać się prawdziwym strzałem w dziesiątkę. Podobnie jak w przypadku sklepu stacjonarnego, istotna będzie szczegółowa analiza rynku. W końcu pod względem finansowym restauracja jest ogromnym przedsięwzięciem.

Jeżeli chodzi o wybór kuchni i dań serwowanych, warto dobrze poznać społeczność lokalną — jeśli się okaże, że osoby zamieszkujące dane miejsce, są odważne w swoich decyzjach kulinarnych, wtedy możemy zaproponować im dania z egzotycznych kuchni — np. libańskiej lub chińskiej. Z kolei, gdy mamy do czynienia ze społecznością przywiązaną do tradycji, warto sięgnąć po sprawdzone, dobrze znane w naszej kulturze standardy kulinarne, takie jak kotlet schabowy, czy też bigos.

Stacja benzynowa

Panuje przekonanie, że biznes paliwowy to działka zarezerwowana dla osób z określonych kręgów — biznes ten nie jest dostępny dla każdego. Na szczęście jest to mit — być może częściowo wytworzony przez wytwory popkultury, według których właścicielami stacji samochodowych zawsze byli gangsterzy. Dziś — mając duże środki finansowe — można próbować swojej kariery w branży paliwowej. 

Trzeba dodać, że tego typu działalność jest skomplikowana pod względem różnego rodzaju norm i wymogów formalnych, które musi spełnić firma chcąca prowadzić tego typu działalność. 

Usługi IT

Nie każdy jest specem od komputerów, ale każdy używa komputera — również w niewielkich miastach. Oznacza to, że zapotrzebowanie na specjalistów zajmujących się komputerami — zarówno w ujęciu sprzętu, jak i oprogramowania — wszędzie jest duże. Można więc spróbować swoich sił jako złota rączka od IT.

Plusem tego biznesu jest niski próg finansowy wejścia na rynek. W końcu nie potrzebujemy biura, aby prowadzić taką działalność, jak również nie jest nam potrzebne specjalistyczne oprogramowanie. Oczywiście musimy znać się na technologii i sprzęcie komputerowym, ale w dobie internetu łatwo poznać technikalia stojące za funkcjonowaniem oprogramowania i podzespołów wykorzystywanych w produkcji laptopów i urządzeń stacjonarnych. 

Zakład fryzjerski

Każdy (albo prawie każdy) chodzi do fryzjera — możemy być pewni, że na tego typu usługi zapotrzebowanie będzie zawsze. Jeśli mamy smykałkę do nożyczek fryzjerskich, tego typu biznes w małym mieście powinien się udać. Oczywiście tak, jak w przypadku wyżej omawianych działalności, tak tu musimy pamiętać o konkurencji. Możliwe, że rynek nie potrzebuje kolejnego fryzjera. 

Jeśli mieszkańcy mają, gdzie zaspokajać swoje fryzjerskie potrzeby, może warto poszerzyć usługę o barbering? Dbanie o zarost stało się ważnym elementem codziennej kosmetyki wielu mężczyzn. Klienci na pewno znajdą się na usługi barberskie.

Powyższe pomysły przedstawiają stacjonarne biznesy. Biorąc pod uwagę, że wiele zawodów można wykonywać zdalnie, warto więc zastanowić się, czy przypadkiem jakieś zajęcie online nie będzie dobrym pomysłem — np. praca w marketingu internetowym. Wtedy wystarczy tylko zrobić np. kurs SEO copywriting i można za chwilę szukać pierwszych freelancerskich zleceń. 

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.